TRAFİK ÇEVRE

DERS NOTLARI TRAFİK
1. Tanımlar
Alt geçit: Kara yolunun, diğer bir kara yolu veya demir yolunu alttan geçmesini sağlayan yapıdır.
Ana yol: Ana trafiğe açık olan kara yoludur. Diğer yollardaki araçların, yola girerken önceliği ana yoldaki araçlara vermesi gerekir.
Araç: Kara yollarında kullanılabilen motorlu, motorsuz ve özel amaçlı taşıtlar ile iş makineleri ve lâstik tekerlekli traktörlerin genel adıdır.
Asfalt: Rengi koyu kahverengiden siyaha kadar değişen, katı, yarı katı veya sıvı kıvamda olan, yol yapımında kullanılan bağlayıcı bir malzemedir.
Asfalt yol: Yol yüzeyi asfalttan yapılmış yollara denir.
Bağlantı yolu: Bir kavşak yakınında kara yolu ile taşıt yollarının birbiriyle bağlantısını sağlayan, kavşak alanı dışında kalan bir yönlü trafiğe ayrılmış olan kara yolu bölümüdür.
Banket: Yol kaplamasının her iki yanında yer alan, kaplamaya bitişik olan, genel olarak kaplamadan farklı bir tabaka ile örtülü, yayaların yürümesi ve gerektiğinde taşıtların park etmesi için kullanılan kısımdır.
Beton yol: Yüzeyi betonla kaplanmış olan yollara denir.
Bisiklet yolu: Kara yolunun, sadece bisikletlilerin kullanımına ayrılan bölümüdür.
Bordür: Taşıt yolu kenarı boyunca, yol kenarını, taşıt sürücüsüne açıkça gösteren, kaldırımla taşıt yolunu ayıran sınır elemanıdır. Beton veya doğal taştan yapılmış olabilir.
Bölünmüş karayolu: Bir yöndeki trafiğe ait taşıt yolunun, bir ayırıcı ile belirli şekilde diğer taşıt yolundan ayrılması ile oluşan kara yoludur.
Cadde: Kavşakları eşdüzey (aynı düzlemde) ve komşu araziye doğrudan giriş çıkışı olan ve doğrudan trafiğin güvenle akışını kolaylaştıran, geometrik standart ve trafik kontrol önlem ve araçlarının bulunduğu bir ana kara yoludur.
Cep: Genellikle kent içi yollardaki taşıtların, normalden fazla süre beklerken ve indirme-bindirme yaparken, akan trafiği engellenmemeleri için yaya kaldırımı veya ayırıcı tarafında oluşturulan bölümdür.
Çevre Yolu: Şehrin bölümlerini birbirine ya da şehri, şehirler arası diğer yollara bağlayan yoldur.
Çift yönlü kara yolu: Taşıt yolunun, her iki yöndeki taşıt trafiği için kullanıldığı kara yoludur.
Demir yolu geçidi: Kara yolu ile demir yolunun aynı seviyede kesiştiği, bariyerli veya bariyersiz geçitlerdir.
• Kontrollü demir yolu geçidi: Bariyer veya benzeri bir teçhizatla kontrollü hale getirilmiş demir yolu geçididir.
• Kontrolsüz demir yolu geçidi: Bariyer veya başka bir teçhizatla kontrol edilmeyen demir yolu geçididir.
Devlet Yolu: Önemli bölge ve il merkezlerini, deniz hava ve demir yolu istasyonu, iskele, liman ve alanlarını birbirine bağlayan birinci derecede ana yollardır. Aynı zamanda ülkeyi komşu ülkelere bağlayan yollardır.
Dönel kavşak: Etrafında araçların tam veya kısmî dönüşlerle dolaştığı, ortasında bir veya daha çok trafik adası bulunan, üç veya daha fazla yol bağlantılı kavşaktır.
Faz: Bir periyot süresi içinde, aynı anda akmasına izin verilen ve birbiriyle direk çatışmayan akımların hareketlerine denir.
Geçici trafik kontrolü: Yolda veya yol kenarındaki inşaat alanında, araç ve yaya geçişini sağlayan, yayaların yürüyüş veya binalara erişebilmesi için uygulamada alınması gereken düzenleme ve emniyet tedbirleridir.
Geçici trafik kontrol bölgesi: Yol veya yol kenarındaki çalışma sebebiyle, yolda geçici trafik kontrolünün uygulanacağı kısımdır.
Geçiş yolu: Araçların bir mülke giriş-çıkışları için yapılmış olan yolun, kara yolu üzerinde bulunan kısmıdır.
Geçiş alanı (Rakortman): Geçici trafik kontrol bölgesindeki, yolun genişten dara veya tersine değişerek, trafiğin normal yönünden saptırıldığı veya normal yönüne dönüştürüldüğü kısımdır.
Hız hunisi: Araçların hızlarını uzaktan ayarlamalarını temin ederek, devamlı yeşil ışıkta geçmelerini sağlayan sistemdir. Hız limitlerini gösteren lâmbalar tarafından sürücülere, o yolda hangi hızla gitmeleri gerektiği bildirilir. İlk defa Almanya’da uygulanmış olan bu sisteme, “Düsseldorf Hunisi” de denir.
İl Yolu: Küçük il merkezlerini birbirine, ilçe ve kasabaları il merkezlerine bağlayan, iki şeritli 2. ve 3. sınıf standartlı, yüzeyleri genellikle asfalt kaplı yollardır.
Kaplama üstüne çizilen yön okları ve yazılar: Gidiş yönlerine göre, sürücülerin yapmaları gereken hareketleri gösteren, yol üzerine yazılan ve çizilen yön oklarıdır. Özellikle, kavşaktan dönüş yapacak sürücülerin zamanında uygun şeride geçmelerini sağlar.
Kara yolu: Trafik için kamunun yararlanmasına açık olan, arazi şeridi, köprüler ve alanlardır.
Kavşak: Birden fazla yönden gelen trafik akımlarının örüldüğü (kesiştiği, ayrıldığı, birleştiği ve birleşip ayrıldığı) yerlerdir.
Köy yolu: Köyleri birbirine, köyleri kasabalara bağlayan, genellikle toprak yollardır.
Lâmba butonu: Yayaların karşıdan karşıya geçişlerini kolaylaştırmak için bazı yaya geçitlerinde, , bir butona basıldığında yayalara geçiş hakkı veren trafik lâmbalarıdır.
Menfez: Sürekli olarak akan ya da yağış sonucu oluşan küçük akarsuları, yol gövdesinin bir tarafından diğer tarafına geçirmek için kullanılan yapılardır.
Okul geçidi: Genel olarak okul öncesi, ilköğretim ve orta dereceli okulların çevresinde, özellikle öğrencilerin geçmesi için taşıt yolunda ayrılmış ve bir trafik işareti ile belirlenmiş alanlardır.
Orman Yolu: Orman ürünlerinin, ilçe, kasaba ve köylere taşınması için inşa edilen ve orman bölgelerini kat eden genellikle toprak yollardır.
Otomobil Eşdeğer Birimi (O.E.B.): İçinde çeşitli türden araç olan bir trafik akımının, sadece otomobil olarak ifade edilmesidir.
Otoyol (Erişme Kontrollü Kara yolu): Özellikle transit trafiğe tahsis edilen, belirli yerler ve şartlar dışında giriş ve çıkışın yasaklandığı, yaya, hayvan ve motorsuz araçların giremediği, ancak izin verilen motorlu araçların yararlandığı ve trafiğin özel kontrole tabi tutulduğu kara yoludur.
Parkmetre: Yol kenarı otoparklarda park süresini ölçen alettir.
Parkyeri: Taşıt yolunda veya buna bitişik alanlarda, araçların park etmeleri için ayrılan yerlerdir. Park yeri; açık, kapalı veya katlı olabilir.
Park yeri çizgileri: Park yeri olarak ayrılmış alanlarda, araçların düzenli bir şekilde park etmelerini sağlamak amacıyla çizilirler. Sürücülerin, araçlarını bu alanlara düzgün olarak park etmeleri ve diğer araçların çıkışlarına engel olmamaları gerekir.
Periyot: Sinyallerden herhangi birinin gösterdiği rengin, sönüp tekrar yandığı ana kadar geçen saniye cinsinden zamandır.
Platform Genişliği: Yolun; kaplama, orta refüj ve banketlerden oluşan genişliğinin tümüdür.
Refüj (Ayırıcı): Taşıt yollarını veya yol bölümlerini birbirinden ayıran, bir taraftaki taşıtların diğer tarafa geçmesini engelleyen kara yolu yapısıdır.
Sabit zamanlı sistem: Programlanan zaman içinde, tüm sinyallerin belirli sürelerce yanıp söndüğü sistemlerdir.
Sinyalizasyon: Trafiğin, ışıklı işaretler ve bunlara kumanda eden cihazlar kullanılarak düzenlenmesidir.
• Alan kontrol sistemi: Kent içi yolların kavşaklarında kurulan sinyalizasyon tesislerinin tümü arasında bir koordinasyon sağlayarak, uygun sinyallerin verilmesini düzenleyen ve bilgisayar ile yürütülen sistemdir.
• İzole sistem: Diğer sinyal sistemleri ile bir bağlantısı bulunmayan ve tek başına çalışan sinyal sistemidir.
• Koordine sistem: Aynı hat üzerinde, en az iki kavşağın birbirine bağlı olarak çalışmasını sağlayan sinyalizasyon sistemidir.
• Progresif sistem: Bir kavşakta geçiş hakkı olan bir taşıtın, diğer koordineli kavşaklarda da beklemesiz geçişini sağlayan ve sinyalleri buna göre düzenleyen sistemdir.
• Senkronize sistem: Koordineli kavşaklarda, aynı anda aynı sinyalleri veren sistemdir.
Sinyal dedektörü: Kavşak kollarından gelen trafik miktarlarını sayan, elektronik veya mekanik sistemlerdir.
Sinyal programı: Bir kavşakta karşılaşan tüm akımların hareketlerini, belirli bir sıra içinde düzenleyen sinyal zamanlamasıdır.
Sokak: Bölge içinde oturma, işyerleri ve çeşitli tesislere ulaşmayı sağlayan yollardır.
Şerit: Araçların güvenli yolculuğu için, taşıt yolunun işaretlerle ayrılmış bölümüdür.
Boyuna kesikli çizgi: Sürücülerin kurallara uygun olarak şerit değiştirebileceklerini ve öndeki aracı geçebileceklerini gösterir.
• Boyuna devamlı çizgi: Araçların şerit değiştiremeyeceğini ve öndeki aracı geçmenin yasak olduğunu bildirir. Kavşak, viraj, tepe üstü, tünel, yaya ve okul geçidi, demir yolu geçidi, köprü gibi kesimlere yaklaşırken çizilir.
• Boyuna devamlı ve kesik çizgi birlikte: Sürücüler, kendilerine en yakın çizgiye göre hareket ederler. Devamlı çizginin olduğu taraftan gidenler, şerit değiştiremez ve öndeki aracı geçemezler. Kesikli çizgi tarafındaki araçlar ise, kurallara uygun olarak şerit değiştirebilirler.
• Boyuna paralel iki devamlı çizgi: Bu çizgi, kara yolunu bölünmüş yol durumuna getirir. Refüj (ayırıcı) görevi yapar. Bu çizgi boyunca, karşı yöndeki yola geçmek yasaktır.
• Hızlanma şeridi: Trafik akışına katılacak araçların hızlarını, katılacakları akış hızına getirebilecekleri ek şeritlerdir.
• Yavaşlama şeridi: Trafik akımı içindeki araçlardan, sağa veya sola dönerek şerit değiştiren araçların yavaşlayabilecekleri ek şeritlerdir.
• Park şeridi: Yüksek standartlı yollarda, taşıtların trafiği aksatmayacak biçimde park etmeleri ve durmaları için yapılan, yolun en sağında bulunan ilave bir şerittir.
• Yaya geçidi çizgileri: Yayaların, taşıt yolu üzerinden güvenli bir şekilde karşıdan karşıya geçmelerini sağlamak amacıyla çizilirler. Yayalar, bu çizgilerin üzerinden ve sağ taraftan yürümelidirler.
Tali yol: Genel olarak, üzerindeki trafik yoğunluğu bakımından, bağlandığı yoldan daha az önemde olan yoldur.
Taşıt: Kara yolunda insan, hayvan ve yük taşımaya yarayan araçtır.
Taşıt yolu: Karayolunun genel olarak taşıt trafiğince kullanılan bölümüdür.
Tek yönlü kara yolu: Taşıt yolunun, yalnız bir yöndeki taşıt trafiği için kullanıldığı kara yoludur.
Tırmanma şeridi: Özellikle iki şeritli, kentler arası yolların, dağlık rampa kesimlerinde kullanılan ve yavaş seyreden araçlara ayrılan yolun en sağ kenarındaki şerittir.
Toprak yol: Trafiğin stabilize edici kum çakıl vb. maddeler ilavesiyle, uygun şekilde düzeltilmiş doğal toprak üzerinden geçtiği yoldur.
Trafik adası: Yayaların geçme ve durmalarına, taşıtlardan inme ve binmelerine yarayan, yol üzerindeki bölüm ve alanlardır. Trafik adasının amacı, trafik akımını düzenlemek ve trafik güvenliğini sağlamaktır.
Trafik uyarmalı sistem: Kavşağa giren trafiği, sinyal dedektörüyle sayarak, sinyal sürelerini ayarlayan sistemlerdir.
Üst geçit: Kara yolunun, diğer bir kara yolu veya demir yolunu üstten geçmesini sağlayan yapıdır.
Viyadük: Çeşitli sebeplerle arazi parçası üzerinde yol yapmak mümkün olmadığında, köprü üzerine kurulmuş oto yol parçasıdır.
Yaya geçidi: Taşıt yolunda, yayaların güvenli geçebilmelerini sağlamak üzere, trafik işaretleriyle belirlenmiş alandır.
Yaya kaldırımı: Kara yolunun taşıt yolu kenarıyla, gerçek veya tüzel kişilere ait mülkler arasında kalan ve yalnız yayaların kullanmasına ayrılmış kısmıdır.
Yaya yolu: Kara yolunun, taşıt yolu kenarında, yalnız yayaların kullanımına ayrılmış olan bölümüdür.
Yeşil dalga: Araçların, yol üzerinde birbiri ardından gelen kavşaklardan duraklamadan, belirli bir hızla geçmelerini sağlayan sistemdir.

DURMA DURAKLAMA PARKETME KURALLARI
Araçların gereksiz yere trafiği aksatacak, engelleyecek veya tehlikeye sokacak şekilde durması yasaktır.
Duraklamada Alınacak Tedbirler:

En uygun yerin seçilmeli, bulunulan şeritte en az yer işgal edilmeli, varsa banketten yararlanılmalı, duraklama uzun süreli olacak ise, park etmede alınacak önlemler alınmalı ve gerekli hallerde park ışıkları yakılmalı.


Duraklamanın Yasak Olduğu Yerler:
Yaya, okul ve demiryolu geçitlerinde,
Sol şeritte,
Duraklamanın yasak olduğu trafik işaretiyle belirtilmiş olan yerlerde;
Duraklayan veya park eden araçların yol tarafındaki yanında,
Otobüs, ve taksi duraklarında,
Görüşün yeterli olmadığı tepe üstlerine yakın yerlerde, dönemeçlerde,
Tünellerde, Kavşaklarda, rampalarda, köprülerde, bağlantı yollarında ve buralara yerleşim yerleri içinde 5 m., yerleşim yerleri dışında 100 m. mesafe içinde,
Yerleşim yerleri içinde 15 m., yerleşim yerleri dışında 100 m. mesafede, işaret levhalarına yaklaşım yönünde,
Yerleşim yerleri dışındaki karayollarında taşıt yolu üzerinde (zorunlu hallerde duraklama yapılabilir) duraklamak yasaktır.
İndirme - Bindirme Kuralları :
Yolcuların aracın sol tarafından inip - binmesi, araç durmadan kapıyı açması, ve sürücünün kapıların kapanmasını beklemeden hareket etmesi yasaktır.
Park etmede Alınacak Tedbirler:
El freni çekilmeli,
Motor durdurulmalı,
İnişte geri, düz ve çıkış eğimli yollarda 1.vitese takılmalı,
Tekerlekler sağa çevrilmeli,
Takoz bulundurma zorunluluğu olan araçlarda uygun tekerleğin uygun yönüne takoz koyulmalıdır
Park etmenin Yasak Olduğu Yerler:
Park etmiş araçların çıkışına engel olacak şekilde,
Duraklamanın ve park etmenin trafik işaretleriyle yasaklandığı yerlerde
Geçiş yolları önünde ve üzerinde,
İşaret levhalarında gösterilen park etme süresi veya zamanı dışında,
Kamu hizmeti yapan yolcu taşıtlarının duraklarını belirten levhalara her iki yönde 15 m. mesafe içinde,
Zorunlu haller dışında yerleşim yerleri dışındaki karayollarında, taşıt yolu üzerinde,
Geçiş üstünlüğü olan araçların giriş ve çıkışlarının yapıldığı yerleri belirten işaret levhalarına 15 m. mesafe içinde,
Park için ayrılmamış veya trafik işaretleriyle belirlenmemiş alt ve üst geçitler ile köprüler üzerinde veya bunlara 10 m. mesafe içinde,
Kamunun yararlandığı park, bahçe, garaj, sinema, fabrika, atölye, işhanı, okul, hastane v.b. tesis ve işyerlerinin giriş ve çıkış kapılarına her iki yönde 5 m. mesafe içinde,
Üç veya daha fazla ayrı taşıt yolu olan karayollarında, ortadaki taşıt yolunda ve üç veya daha fazla şeritli yollarda, aksine bir işaret bulunmadıkça gidişe ayrılmış en sağ şerit dışındaki şeritlerde,
Belirlenmiş yangın musluklarına her iki yönde 5 m. mesafe içinde,
Belirli kişi, kurum ve kuruluşlara, trafik komisyonları kararları ile ayrılmış olan ve bir işaretle belirlenmiş bulunan park yerlerine (izin verilen araçlar hariç)
GEÇME VE GEÇİLME KURALLARI

Trafik farklı hız ve boyutlarda araçlardan oluşan bir ortamdır. Daha hızlı araçların, diğerlerini geçmesinden daha doğal ne olabilir?Ama, tabii ki, kurallara uygun olarak!
Trafik kazaları nedenleri arasında önemli bir oran tutan "hatalı sollama" olumsuzluğunu sürekli göz önünde tutarak, bu bölümde geçme ve geçilme kurallarını hatırlamaya çalışacağız...
GEÇME:
Önünüzdeki aracı nasıl geçebilirsiniz?
Yol çizgileri geçmenize izin veriyorsa,
Arkanızdan gelen araç sizi geçmeye çalışmıyorsa,
Önünüzdeki araç, kendi önündeki aracı geçme eylemine başlamamış ise,
Geçiş için kullanacağınız sol şerit boşsa, görüş durumunuz iyi ise, geçme kararını verebilirsiniz.
Geçme kararını verdikten sonra da yapılacak şeyler vardır:
Gündüz ise korna çalarak, gece ise selektör yaparak uyarıda bulunun.
Sol dönüş lambalarınızla şerit değiştireceğinize dair işaret verin.
Aynalardan arkayı tekrar kontrol edin. Sol omuz üstünden bakarak kör alanda herhangi bir araç olmadığından emin olun.
Sol şeritte kaldığınız sürece, sol dönüş lambalarınız yanar durumda olsun.
Geçtiğiniz aracı, geriyi görme aynasından görene kadar geçiş şeridinde kalın.(Otomobil, minibüs, kamyonet gibi araçlarda içteki tavan aynasından, kamyon, otobüs gibi ağır araçlarda sağ dış aynadan)
Sağ dönüş lambanızla işaret vererek sağ şeride tekrar girerek geçişi tamamlayın.
Geçişe başladığınızda, önünüzdeki araçla aranızda, takip mesafesi kadar mesafe bulunmalıdır.
Geçişler sol şeritten yapılır:
Lütfen dikkat! Geçişler, geçilecek aracın solundaki şeritten yapılır. Araçların sağından, hele sağ banketten geçiş yapılamaz.Ancak, sola dönüş yapan araçların, yolun ortasından giden tramvayların ve görevi gereği yolun solunda bulunan "geçiş üstünlüğüne" sahip araçların sağından geçilebilir.
Ayrıca, geçişin, geçilen araçlar için bir güçlük yaratmayacak şekilde ve geçişin uygun durumda olmasına her zaman dikkat edelim.
Çok şeritli yollarda, şerit değiştirmemek koşuluyla bir şeritteki araçların diğer şeritteki araçlara oranla daha hızlı gitmeleri geçiş sayılmaz.
Geçme ve hız:
Geçme sırasında, geçişin zorunlu kılması halinde, hızımızı artırabiliriz.
Yalnızca aynalar yeterli değildir:
Arkadan gelen trafiği kontrol etmek için yalnızca aynalara bakmak yeterli değildir. Çünkü, aynadan görülemeyen kör alanlar da vardır. Ayrıca, başımızı çevirerek kontrolümüzü yapalım.
Sollama yaparken karşı yönden gelen araç varsa, bu aracın, en az geçiş mesafesinin iki katı kadar, aracımızdan uzakta olmasına dikkat edelim.
Gece geçişlerinde kısa far kullanılmalı:
Gece geçiş yaparken, geçilecek araca yaklaştığımızda, kısa huzmeli farlara geçelim. Aksi halde, öndeki sürücünün gözleri kamaşır.
GEÇİŞ MESAFESİ:
Takip mesafesi kadar mesafe önceden sol şeride geçmek,
Takip mesafesi kadar bir aralığı kapatıp araca yetişmek,
Geçilen aracın boyu kadar yol alıp başa geçmek,
Bir araç boyu kadar ileriye çıkmak. Geçilen aracı, geriyi görme aynasından görmek,
Geçiş bitince tekrar sağ şeride dönmek.
İşte, geçen aracın kat ettiği bu mesafe, geçiş mesafesidir.
Geçiş mesafesi öngördüğümüzden daha uzundur:
Ne yazık ki geçiş mesafesi bizim tahmin ettiğimizden daha uzundur. Nasıl mı? Gelin bir örnekle görelim:
5 metre uzunluğunda ve saatte 90 km hızla giden bir otomobilin, 12 metre uzunluğunda ve saatte 80 km hızla yol alan bir kamyonu geçme mesafesi 828 metredir. Bu geçiş 33 saniye sürmektedir.
Biz geçiş yaparken, karşı yönden gelen bir otomobil varsa? O zaman yukarıdaki özelliklere sahip bir geçiş yapmak için yaklaşık 1700 metreye gereksinim vardır.
Geçerken öndeki araca fazla yaklaşmayalım:
Lütfen dikkat! Geçme sırasında, öndeki araca çok yaklaşmayalım ve geçtiğimiz aracın hemen önüne geçmeye çalışmayalım.
Geçiş mesafesi araçların hız ve boylarına göre değişir:
Geçiş mesafesinin, araçların hız farklarına ve uzunluklarına göre değiştiğini unutmayalım. Kendi aracımızla, geçeceğimiz araç arasındaki hız ve uzunluk farklarını göz önünde tutup, geçiş mesafesi yeterli ise, geçişe karar verelim.
GEÇİLME:
Geçilmekte olan araç sürücüsü ne yapmalı?
İki yönlü karayolunda, taşıt yolunun, sağ kenarına yakın gitmeli.
Dörtten fazla şeritli ya da bölünmüş karayollarında bulunduğu şeridi izlemeli, şerit değiştirmemeli.
Bir başka aracı geçmeye veya sola dönmeye çalışmamalı.
Hızını arttırmamalı.
Dar taşıt yollarıyla, trafiğin yoğun olduğu karayollarında yavaş seyreden araçlar, diğer araçların kolay ve güvenli geçişleri için, sağa yanaşmalı, daha da yavaşlamalı ve hatta gerekiyorsa durmalıdır.
Yol vermemek yasaktır:
Lütfen dikkat! Kurallara uygun olarak geçiş yapmak isteyenlere yol vermemenin, geçilmekte iken bir başka aracı geçmeye ya da sola dönmeye kalkışmanın yasak olduğunu unutmayalım.
Yanlış bir alışkanlık:
Dönüş lambalarıyla, kendisini geçmek isteyenlere "geç" demeye çalışmak son derece tehlikeli ve yanlıştır. Dönüş lambaları, sadece dönüşlerde, şerit değiştirmelerde ve manevralarda kullanılır.
GEÇME YASAĞI:
Tepe üstlerine yaklaşırken,
Dönemeçlere yaklaşırken,
Yaya ve okul geçitlerine yaklaşırken,
Kavşaklara yaklaşırken,
Demiryolu geçitlerine yaklaşırken,
İki şeritli ve iki yönlü trafiğin aktığı köprü ve tünellere yaklaşırken,
Öndeki araçları geçmek yasaktır.
Tırmanma şeridinin bulunduğu yol kesimlerinde, kamyonlar için, öndeki aracı geçme yasağı konabilmektedir. Kamyon kullanıyorsak, lütfen, en sağ şeritten ayrılmayalım ki daha hızlı araçlar, orta şeride girip yollarına devam edebilsinler.
"Konvoyların baştan çözüldüğü" kuralını unutmayalım ve özellikle çıkış eğimli yollarda takip mesafesini biraz artıralım; aramızda güvenlik cepleri oluşturalım.
LÜTFEN DİKKAT!...
Gelin şimdi, en başta söylediğimiz üç cümleyi tekrarlayalım:
Aşırı hız yapmayalım.
Yakın takip etmeyelim.
Hatalı sollamayalım.

KIRMIZI IŞIK İHLALLERİ










Her gün giderek daha sık olarak karşılaştığımız bir olayı, kırmızı ışık ihlallerini dikkatinize sunmak istiyorum. Bazı sürücülerin kırmızı ışığı hiçe sayarak yolarına devam ettikleri dikkatinizden kaçmıyordur herhalde. Sarı ışık yandığında kavşağı terk etmek için hızlanarak sınırları zorlayanlar değil, kırmızı ışık yanarken geçen uyanıklardan bahsediyoruz. Son dönemlerde artan araç sayısı ve onunla orantılı artırılamayan trafik görevlisi sayısı ve denetimler, bu türden ihlallerin giderek artmasına yol açmaktadır. Kuralı ihlal edenler, herhangi bir ceza almadıklarından, bir kaza olmadığı sürece, bunu bir kazanç gibi görmekte, kazaların birçoğunun, sürücülerin ilk ve bazen son kazaları olduğu gerçeğini görmezlikten gelmektedirler.









İhlaller neden bu kadar yaygın? Yetersiz olan denetime yakalananlar genellikle, "Işığı görmedim", "Sarı yanıyordu, tam ben geçerken kırmızıya geçti", "Biraz dalgındım, fark edemedim", "Yol çok müsaitti", türünden hilekarca mazeretler ileri sürmektedirler. Ancak, gerçek durum "Işıklarda durarak boş yere zaman ve yakıt kaybetmemeliyim. Benim zamanım yok ve onlarınkinden daha önemli" mantığı,fırsatçılık, sabırsızlık, hoşgörüsüzlük ve başkalarının haklarına saygısızlıkla açıklanabilir. Bu tür davranışta bulunan bir sürücünün, yeşil ışıkta geçerken, diğer yoldaki bir sürücünün kırmızı ışık ihlali yaparak kendisini zor durumda bıraktığını veya yan kapılardan çarptığında neler olabileceğini düşünmeleri olayın vahametini açıklar herhalde.









Bazı resmi plakalı araç, taksi ve toplu taşıma araçları sürücülerini de sanki trafik kuralları kendilerini kapsamıyormuş havasında görmekteyiz. Kuralların çoğu ile birlikte kırmızı ışığı da dikkate almamakta, Resmi araç sürücüleri "Biz resmiyiz", diğerleri de "Zor koşullarda ekmek parası için çalışıyoruz" gibi mazeretlerin arkasına sığmayacak türden ihlaller yapmaktalar. Herkesin çeşitli amaçlarla trafikte olduğunu, kurallara uymanın hepimizin ortak yararına olduğunu onların da kabullenmesi gerekiyor. Özellikle resmi araç içerisindeki genellikle yönetici kişilerin, sürücülerini bu konuda uyarmalarını bekliyoruz.









Kural ihlali yapmak istemiyor ve trafik magandalarından olmak istemiyorsanız, şunları bir deneyin lütfen. Araç kullanırken, cep ya da araç telefonunuzu kapatın, Sabahları 10 dakika kadar daha erken kalkın. Gitmek istediğiniz yere ulaşabileceğinizi tahmin ettiğiniz süreden 5...10 dakika daha erken yola çıkın. İnanıyorum ki yolda çok aceleci davranmayacak, daha dikkatli olacak, belki sizin şeridinize geçmek isteyen sürücüye dahi yol verecek, kırmızı ışıkta geçmek şöyle dursun, sarı ışıkta bile yavaşlayarak duracaksınız. Böylelikle kendinizi daha iyi hissedecek ve diğer işlerinizde de bunun olumlu etkilerini göreceksiniz. Lütfen biraz daha hoşgörü ve sevgi. Yaşamak çok güzel.

DÖNÜŞ YAPARKEN
















1-Sağa dönüş : Sinyal verilir, sağ şeride veya işaretle dönüş izni verilen şeride girilir, hız azaltılır ve dar açıyla dönülür. Dönüş sırasında ilk geçiş hakkı, karşıdan karşıya geçen yayalara ve varsa bisiklet yolundaki bisikletlilere aittir.















2-Sola Dönüş : Sinyal verilir, yolun gidişe ayrılan kısmının soluna yanaşılır, hız azaltılır, dönüşe başlamadan önce sağdan ve karşıdan gelen taşıtlara ilk geçiş hakkı verilir. Dönüş sırasında ilk geçiş hakkı, karşıdan karşıya geçen yayalara ve varsa bisiklet yolundaki bisikletlilere aittir.















3-Dönel Kavşaklarda Dönüş : Sinyal verilir, hız azaltılır. Sola veya geriye dönüş yapılacaksa orta adaya yakın şeritten kavşağa girilir, eğer sağa dönüş yapılacak ise orta adaya uzak şeritten kavşağa girilir. Girilecek yola yaklaşıldığında sağ sinyaliyle birlikte sağa yaklaşarak dönel kavşaktan çıkılır. Eğer dönel kavşakta geriye dönüş yapılacak ise, girilecek yola yaklaşıncaya kadar bulunulan şeritte kalınır.









4-Geri Gitme ve Geri Dönüşler : Sürücülerin bağlantı yollarda, otoyollar ve tek yönlü yollarda (duraklama ve park manevrası dışında), dar taşıt yollarında geri gitme ve geri dönmeleri, manevra dışında geriye giderken şerit değiştirmeleri ve trafiğin yoğun olduğu yollarda geriye dönmeleri, yasaktır.









Dönüşlerde, gidilen veya durulan şeridi değiştirmelerde sürücülerin önceden uygun bir zamanda ve mesafede, sinyal vermeleri, işaretlerini manevra süresince sürdürmeleri mecburidir. Sinyal verildiği anda aniden şerit değiştirmek yasaktır. Yolcu taşıtlarının duraklara giriş ve çıkışlarını kolaylaştırmak için gerekli durumlarda ilerleyen ve bulundukları yerden çıkacak veya şerit değiştirecek olan sürücüler, manevralarını geciktirmek zorundadırlar.
Kaynak: http://www.otokoc.com.tr/

TRAFİK LEVHALARI




Sağa Tehlikeli Viraj









Sola Tehlikeli Viraj









Sağa Tehlikeli Devamlı Virajlar









Sola Tehlikeli Devamlı Virajlar









Tehlikeli Eğim (İniş)









Tehlikeli Eğim (Çıkış)









İki Taraftan Daralan Kaplama









Sağ Taraftan Daralan Kaplama









Sol Taraftan Daralan Kaplama









Açılan Köprü









Deniz veya Nehir Kıyısında Biten Yol









Kasisli Yol



Kasisli Köprü Yaklaşımı









Kaygan Yol









Gevşek Malzemeli Zemin









Gevşek Şev









Yaya Geçidi









Okul Geçidi









Bisiklet Geçebilir









Evcil Hayvan Geçebilir









Vahşi Hayvan Geçebilir









Yolda Çalışma









Işıklı İşaret Cihazı









Hava Alanı (Alçak Uçuş)









Yandan Rüzgar









İki Yönlü Trafik









Ana yol-Tali yol Kavşağı









Ana yol-Tali yol Kavşağı









Ana yol-Tali yol Kavşağı









Dönel Kavşak Yaklaşımı









U Dönüşü Yapılmaz









Öndeki Taşıtı Geçmek Yasaktır









Kamyonlar İçin Öndeki Taşıtı Geçmek Yasaktır









Azami Hız Sınırlaması









Sesli İkaz Cihazlarının Kullanımı Yasaktır









Gümrük-Durmadan Geçmek Yasaktır









Bütün Yasaklama ve kısıtlamaların Sonu









Hız Sınırlaması Sonu









Sollama Yasağı Sonu









Kamyonlara Sollama Yasağı Sonu









Sağa Mecburi Yön









Sola Mecburi Yön









İleri Mecburi Yön









İleri veya Sağa Mecburi Yön









İleri veya Sola Mecburi Yön









Sağa veya Sola Mecburi Yön









Sağdan Gidiniz









Her İki Yandan Gidiniz









Ada Etrafında Dönünüz









Mecburi Bisiklet Yönü









Mecburi Yaya Yönü









Mecburi Asgari Hız









Mecburi Asgari Hız Sonu









Zincir Takmak Mecburidir









Zincir Takma Mecburiyeti Sonu
Mecburi Atlı Yönü

KARAYOLU KULLANIMI KURALLARI










Şerit kullanma zorunluluğu, trafik akışının temel kuralıdır. Yol kapasitesinin en yüksek düzeyde kullanılması da, şeritlerin doğru kullanılması ile sağlanabilir. Daha da önemlisi, şeritlerin doğru kullanılması, trafik kazası olasılığını önleyen en etkili öğedir.









Tüm sürücülerin doğru şerit kullanımı alışkanlığı ve disiplinini kazanmaları, trafik güvenliği açısından vazgeçilmez bir zorunluluktur.









Bu nedenle, gelin trafik-yol-taşıt güvenliği konusundaki bilgilerimizi tazeleyebilmek için "karayolunun kullanımı kuralları" konusunda önemli noktaları birlikte bir kez daha anımsayalım.









KARAYOLUNU KİM KULLANIR?









Karayolu trafik için kamunun kullanımına açık alanlardır.









Sürücü belgenizi aldınız. Artık trafiğe çıkmaya hazırsınız. O halde, karayolunun trafik için kamunun yararlanmasına açık olan arazi şeridi, köprüler ve alanlar olduğunu lütfen unutmayalım.









"Trafik için kamunun yararlanmasına açık olan" karayolundan doğal olarak bizim dışımızdaki tüm sürücüler, yayalar ve hatta hayvanlar da yararlanabilecektir.









Unutmayalım, bu ortak kullanım, ortak sorumluluğu da beraberinde getirmektedir. Lütfen, karayolunda keyfi davranmayalım!









Siz de biliyorsunuz, trafik kazaları, her yıl binlerce insanın ölümüne, sakat kalmasına ve milyarlarca liralık maddi hasara yol açıyor. Trafik kazalarının önlenmesinde ve trafik akışının tüm sürücüler, yayalar için güvenle sağlanabilmesinde, ilk ve en önemli kuralın, karayolunun doğru kullanımı olduğunu unutmayalım!









NASIL BİR YOLDA SEYREDİYORUZ?









Trafiğe çıktığımızda, üzerinde seyrettiğimiz karayolunun çeşidini bilmek ve buna göre davranmak, trafik güvenliği açısından önem taşımaktadır.









Örneğin, anayoldaki araçlara, (ana trafiğe açık yolda seyreden araçlara), tali yoldaki araçların (anayola bağlanan ve taşıt trafiği anayola göre daha az olan yolda seyreden araçların) ilk geçiş hakkını vermeleri gerektiğini hatırlayalım.









Bu temel kurala uymak, ilk geçiş hakkı konusunda doğabilecek yanlış anlaşılmaları, dolayısıyla da bir çok trafik kazasını önleyecektir.





















Lütfen dikkat! Anayol-tali yol ayrımının olmadığı ve aksine bir işaretin bulunmadığı durumlarda sağdan gelen araca ilk geçiş hakkını vermemiz gerekir.





















Sürücüler, karayolunun taşıt trafiği için ayrılmış bölümü olan taşıt yolu'nda nasıl güven içinde seyretmek isterlerse, yayalar da, taşıt yolu kenarı ile binalar vb. gibi çeşitli mülkler arasında kalan ve yalnızca onların kullanabileceği yaya yolları'ndan (yaya kaldırımı) güven içinde yararlanmak isteyeceklerdir. Aynı şekilde bisiklet yolu da, karayolunun, yalnızca bisikletlilerin kullanabileceği bir kısmı olarak düzenlenmiştir.





















Karayolunun, bu yolu kullananlara göre taşıt yolu, yaya yolu, bisiklet yolu, trafik yoğunluğuna göre de anayol, tali yol gibi tanımlanması yanında; bölünmüş yol, iki yönlü yol, tek yönlü yol gibi trafik rejimine göre de sınıflandırılan tanımları vardır.



Aslında tüm bu tanımlamalar, bizlere, trafik güvenliğinin ancak, kurallara uymak ve keyfilikten kaçınmakla mümkün olabileceğini göstermektedir.









O halde, birlikte bir kez de, trafik rejimine göre sınıflandırılmış yolların özelliklerini hatırlayalım.



Tek yönlü yol



Taşıt yolunun, taşıt trafiğince, yalnız bir yönde, gidiş ya da geliş için kullanıldığı karayoludur.



Bölünmüş yol



Her iki yöndeki taşıt yollarının, birbirinden, refüj ya da yan yana iki devamlı çizgi ile belirgin bir şekilde ayrılmış olduğu karayoludur.



Karayolunda temel kuralın, trafiğin sağdan akması olduğunu biliyorsunuz.



İki yönlü yol



Taşıt yolunun, her iki yöndeki taşıt trafiği için, hem gidiş hem de geliş için kullanıldığı karayoludur.



KARAYOLU KULLANIMI KURALLARI



Karayolunun kullanımına ait bilgilerimizi gelin tazeleyelim.



1.Aracımızı gidiş yönüne göre en sağdan sürmeliyiz.









2.Yol çok şeritli ise, aracımızın hızını ve trafiğin akışını dikkate alarak en uygun şeritten sürmeliyiz.









3.Şerit değiştirmeden önce, gireceğimiz şeritteki araçların emniyetle geçmesini beklemeliyiz.









4.Hem kendimizin, hem de diğer sürücülerin, yolcuların güvenliğini tehlikeye atacak şekilde, işaret vermeden ve gireceğimiz şeridi kontrol etmeden şerit değiştirmemeliyiz.









5.Gidişe ayrılan şeritlerden en soldakini sürekli olarak işgal etmemeliyiz.Bu şeridi yalnızca geçme ve dönme için kullanmalıyız.









6.Önümüzdeki aracı geçtikten sonra, diğer araçların da geçişlerine engel olmamak için, sol şeridi, kurallara uygun olarak boşaltmalıyız.









7.Motosiklet, otomobil, minibüs, kamyonet ve otobüs dışında kalan ağır araçlardan birini kullanıyorsak, iki yönlü, dört veya daha fazla şeritli yollarda, geçme ve dönme dışında en sağ şeritten gitmeyi unutmamalıyız.









8.İki şeridi birden işgal etmemeliyiz.









9.Dört ya da daha çok şeritli ve iki yönlü yollarda, karşı yönden gelen trafik için ayrılmış şeritlere girmemeliyiz.









10.Üç şeritli ve iki yönlü yollarda, en soldaki şeride hiç bir nedenle girmemeliyiz.









11.Bölünmüş yollarda, karşı yönden gelen trafik için ayrılmış bölüme kesinlikle girmemeliyiz.









12.Tek yönlü karayolları ile bağlantı ve yollarına ters yönden girmemeli; bu tür yollarda geri geri gitmemeliyiz.









Şerit kullanma zorunluluğu, trafik akışının temel kuralıdır. Yol kapasitesinin en yüksek düzeyde kullanılması da, şeritlerin doğru kullanılması ile sağlanabilir. Daha da önemlisi, şeritlerin doğru kullanılması, trafik kazası olasılığını önleyen en etkili öğedir.









Tüm sürücülerin doğru şerit kullanımı alışkanlığı ve disiplinini kazanmaları, trafik güvenliği açısından vazgeçilmez bir zorunluluktur.



ŞERİTLER









1.Kesik Yol Çizgisi: Gidişe göre sağ şeritten sürmelisiniz. Sol şerit karşı yönden gelen araçlara ayrılmıştır.Sadece önünüzdeki aracı geçmek için şerit değiştirebilirsiniz.Ama lütfen sollama yapmak için yolun uygun olup olmadığını bir kez daha kontrol edin.









2.Devamlı Yol Çizgisi: Asla sol şeride geçmeyiniz. Aracınızı asla tekerleğin çizgi üzerinde yol alacağı biçimde sürmeyiniz. Dikkat! Devamlı yol çizgisi olan yollarda sollama yapmayınız.









3.Kesik ve Devamlı Yol Çizgisi: Bu çizgi boyunca ancak size en yakın çizgi, kesik çizgi ise şerit değiştirebilirsiniz. Size en yakın çizgi, devamlı çizgi ise, şerit değiştiremezsiniz. Lütfen, çizgileri dikkate alarak hareket edelim.









4.Yan yana İki Devamlı Çizgi: Bu çift çizgi, karayolunu bölünmüş yol durumuna getirmektedir. Bu nedenle, lütfen, bu çizgi boyunca, karşı yönden gelen trafik için ayrılmış olan yol bölümüne geçmeyiniz.









YANLIŞ ŞERİT DEĞİŞTİRME Trafik kazalarının en önemli nedenlerinden biri de şerit değiştirme konusunda yapılan yanlışlıklardır. Şimdi birlikte bu konuda uymamız gereken kuralları bir kez daha hatırlayalım.



1.Geçme, dönme, duraklama, durma ve parkeme dışında şerit değiştirmemeliyiz.









2.Kavşaklara, yerleşim birimi içinde 30 metre, yerleşim birimi dışında 150 metre mesafe kala şerit değiştirmemeliyiz.









3.İşaret vermeden şerit değiştirmemeliyiz.









4.Aracımızın hızına ve cinsine uygun olan şeridi kullanmamız gerektiğini lütfen unutmayalım.









ŞERİT DEĞİŞTİRME KURALLARI



şerit değiştirirken uyacağımız kurallar nelerdir?









*Yol çizgileri şerit değiştirmeye izin veriyorsa,









*Gireceğimiz şerit boşsa, görüş durumunuz iyi ise ve sizi geçmeye başlamış bir araç yoksa şerit değiştirme kararını verebilirsiniz.









Şerit değiştirme kararını verdikten sonra da yapılacak şeyler vardır:









*Dönüş lambalarınızla şerit değiştireceğinize dair işaret verin.









*Aynalardan arkayı tekrar kontrol edin. Omuz üstünden bakarak kör alanda herhangi bir araç olmadığından emin olun ve gireceğiniz şeride geçmek üzere direksiyonu çevirin.









*Manevra süresince dönüş lambalarınız yanar durumda olsun.









*İşaret verir vermez manevraya başlamak ya da manevraya başladıktan sonra işaret vermek yasaktır. Lütfen unutmayın.









ŞERİT SEÇİMİ İŞARET LEVHALARI



Şerit kullanımı ile ilgili olarak bilmemiz gereken temel trafik bilgi işaretleri'ni de bir kez daha hatırlamamız yararlı olacaktır.









Kavşak Öncesi Şerit Seçimi Levhası:









Bu trafik işaret levhası, bize, çok şeritli yollarda kavşaklara yaklaşırken, gideceğimiz yöne göre uygun olan şeride girmemiz gerektiğini uyarır.









Tırmanma Şeridi Kullanım Levhası:









Bu levha, tırmanma şeridi olan yol kesimlerinde, bize üç önemli kuralı hatırlatmaktadır:









1.Ağır araç sürücüleri, lütfen en sağdaki şeridi izleyiniz.









2.Hafif araç sürücüleri, lütfen orta şeridi izleyiniz.









3.Tüm sürücüler, lütfen en sol şeride geçmeyiniz. Çünkü bu şerit, karşı yönden gelen trafiğe ayrılmıştır.









Yol Kenarı Şerit Kullanımı Levhası:









Baş üstü Şerit Kullanımı Levhası:









Her iki trafik işaret levhası da bize yine üç temel şerit kullanım kuralını hatırlatmaktadır:









1.Ağır araç sürücüleri, lütfen sağ şeritten gidiniz.









2.Hafif araç sürücüleri, lütfen orta şeritten gidiniz.









3.Geçiş yapan araç sürücüleri, lütfen en soldaki şeridi sadece geçiş için kullanınız ve geçişi tamamladıktan sonra bu şeridi boşaltınız.



GEÇİTLER



Okul Geçidi:



Lütfen çocukların aceleciliklerini ve dikkatsiz davranabileceklerini unutmayalım.









Okul geçidinin bulunduğunu bildiren bu işareti gördüğümüzde, karşıya geçen ya da geçmek isteyen öğrencilerimize, ilk geçiş hakkı'nı verelim.



Yaya Geçitleri:



Sürücü arkadaşlar, karayolunun "trafik için kamunun ortak kullanımına açık alanlar" olduğu gerçeği, bizleri yayaların geçitlerden yararlanmaları konusunda dikkatli olmaya çağırmaktadır.









Lütfen unutmayalım, yaya geçitlerinin bulunduğu yerlerde ilk geçiş hakkı, kurallara uygun olarak karşıya geçen veya geçmek isteyen yayalara aittir. Duralım ve yol verelim.



Sürücü Arkadaşlar,









Lütfen yayaların karşıya geçiş yerlerini belirleyen yaya geçidi çizgileri üzerinde durmayalım!









Böylesi yanlış davranışlar, hem yayaların karayolunu kullanma hakkını engellemekte, hem de onların biran önce karşıya geçişlerini zorlaştırmaktadır.









Lütfen yaya geçitleri önündeki durma yerini belirleyen "dur çizgisi" öncesinde ya da trafik lambası hizasında aracınızı durdurunuz.



Kontrollü Demiryolu Geçidi:



Dikkat!İleride bariyerli bir demiryolu geçidi var! Hızımızı azaltalım ve ışıklı-sesli ikazları dikkate alarak aracımızı durduralım. Bariyer tamamen indirilmemiş de olsa, lütfen aceleci davranmayıp, geçidin tamamen açılmasını bekleyelim.



Kontrolsüz Demiryolu Geçidi:



İki kere dikkat! İleride bariyersiz bir demiryolu geçidi var. Lütfen hızımızı azaltıp demiryoluna uygun bir uzaklıkta duralım. Demiryolunun her iki yönünü iyice kontrol ettikten ve demiryolu geçidinin boş olduğundan emin olduktan sonra geçiş yapalım.



IŞIKLI TRAFİK İŞARETLERİ



Şimdi de, trafik akışının düzen ve güven içinde sağlanmasında, bizlere yardımcı olan ışıklı trafik işaret cihazlarının uyarılarını bir kez daha anımsayalım.



Yol trafiğe açık









Lütfen yeşil ışık yandığı süre içinde durmadan geçelim. Eğer dönüş yapacaksak, manevraya başlayalım.



Yol trafiğe kapalı



Lütfen hareket etmeden yeşil ışığın yanmasını bekleyelim.



Yol trafiğe açılmak üzere



Aracımızı birinci vitese takıp, harekete hazır hale getirelim.



Yol trafiğe kapanmak üzere



Yol trafiğe kapanmak üzere. Eğer ışığa çok yaklaşmışsak durmadan geçiş yapalım. Aksi halde yaya geçidi önünde duralım.



Lütfen dikkat!Sanıldığının aksine, kırmızı ışık yanarken sağa dönüş yapmamanız gerekir. Çünkü kırmızı ışık yandığı sürece, hiçbir yöne hareket edilemez. Dönüşler için ışıklı ok işareti olan kavşaklarda, ışıklı ok yeşil yanıyorsa, dönüş yapabilirsiniz. Aksi halde lütfen bekleyiniz.



Kırmızı ışık yanıp sönüyor!



Lütfen duralım ve gidiş yönümüzün açık olduğundan iyice emin olduktan sonra hareket edelim.



Sarı ışık yanıp sönüyor!



Lütfen yavaş ve dikkatli geçiş yapalım.



KARA YOLU VE SORUMLULUK









Trafiğin, düzen ve güven içinde akışının gerçekleştirilebilmesi için, her yıl milyarlarca liralık harcamalar gerektiren karayollarımız, yalnızca, Karayolları Genel Müdürlüğü'nün sorumluluğu altında bulunmaktadır.









Aslında sorumluluk hepimize aittir.









Görev ve sorumluluk düzenlemelerine göre, Karayolları Genel Müdürlüğü, devlet, il ve otoyolların yapım, bakım, onarımı ve trafiği düzenleyici işletme çalışmalarından sorumlu bulunmaktadır.









Belediyeler ise, kendi yetki alanlarına giren yollarının yapım, bakım, onarım ve düzenlemelerinden sorumlu bulunmaktadır.









Bu konuda Tarım ve Köy işleri Bakanlığı ile Orman Bakanlığı, orman ve köy yollarının yapımı, bakımı, onarımı ve işaretlerle ilgili düzenlemelerden sorumlu bulunmaktadırlar.









Gerek yapım, gerekse bakım, onarım ve işaretlerle ilgili düzenlemeler konusunda, sürekli olarak büyük miktarlarda harcama gerektiren karayollarının yapısının ve trafik işaretlerinin korunması konusunda lütfen gerekli özeni gösterelim.









Bu özen üzerine kurulu, savunucu sürücülük anlayışını hayata geçirelim ve "içimizdeki trafik canavarına artık dur diyelim".









Unutmayalım ki, karayolunun yapısını oluşturan taşıt yolu, banket, alt ve üst geçitler, oto korkulukları, kenar taşları, istinat duvarları, tüneller, köprüler ve trafik işaretleri konusunda göstereceğimiz özen ve yapıcı yaklaşımlar, sonuçta bizim olduğu kadar, diğer sürücü ve yolcuların da can güvenliğini doğrudan doğruya olumlu yönde etkileyecektir.



Artık trafik kazalarını haber malzemesi olmaktan çıkaralım.